Audio Pro Avanto 5.0 HTS

Audio Pro Avanto 5.0 HTS

Kino domowe bez subwoofera? Okazuje się, że w tym zestawie jest on zbędny!

  • Data: 2014-07-09

Skandynawski producent kolumn głośnikowych Audio Pro uważa, że z powodzeniem można obyć się bez subwoofera. Postanowiliśmy to sprawdzić...

Dla większości fanów kina domowego myśl o systemie głośnikowym surround pozbawionym subwoofera wydaje się herezją, ale co z tymi nieszczęśnikami, którzy nie mają miejsca, pieniędzy i ewentualnie zgody współmałżonki na osobną basową skrzynkę?

Jeśli ktoś z Was ma podobne problemy, powinien zainteresować się systemem Audio Pro Avanto. Jest to zestaw głośników w konfiguracji 5.0 stworzony z myślą o sytuacji, w której osobny subwoofer można uznać za "jedno pudło za dużo". Co więcej, brak subwoofera wcale nie oznacza, że filmowe ścieżki dźwiękowe będą pozbawione basów. Jak to możliwe? Otóż każda z dużych kolumn frontowych ma na bocznej ściance 8-calowy woofer, który odpowiada za najniższe częstotliwości. To w zupełności powinno wystarczyć, ale gdyby jednak okazało się niewystarczające, to zawsze można uzupełnić zestaw o zewnętrzny subwoofer – firma Audio Pro posiada w swojej ofercie kilka modeli z serii Mondial, chociaż nie oferuje dedykowanego suba Avanto.

Testowany system obejmuje frontowe podłogówki FS-20, półkowe głośniki surround S-20 oraz głośnik centralny C-20. Wszystkie są dostarczane w jednym, pokaźnych rozmiarów pudle, którego dźwignięcie w pojedynkę może skończyć się kontuzją kręgosłupa.

Stylowe kształty

Niewątpliwą zaletą zestawu Avanto jest atrakcyjna stylistyka kolumn. Obudowy wykończone są skórą, która jest bardzo przyjemna w dotyku (o ile głaskanie kolumn głośnikowych uznamy za normalne). Do tego dochodzą zaokrąglone krawędzie oraz stanowiące powiew nowoczesności ścianki boczne, wykończone błyszczącym czarnym lakierem (dostępne są też bardziej tradycyjne wersje w kolorze czarnego jesionu i orzecha). Do kolumn dołączone są wykonane z czarnego materiału maskownice, mocowane za pośrednictwem niewielkich bolców.

W dolnej części bocznych ścianek każdej podłogówki zamontowano po jednym 8-calowym wooferze, który również może być zasłonięty dopasowaną do niego maskownicą. Jeszcze jedną cenną cechą podłogówek FS-20 jest to, że nie wyglądają one zbyt masywnie, dzięki czemu potrafią wtopić się praktycznie w każde wnętrze. Za to ich solidna, sztywna konstrukcja sprawia, że wyglądają na o wiele droższe niż są w rzeczywistości.

Głośniki surround i podłużny głośnik centralny również wykończono skórą i błyszczącym lakierem. Wszystkie też wyposażono w solidne pozłacane terminale, umieszczone we wgłębieniu pod tylnym portem bas-refleksu.

Model FS-20 to konstrukcja trójdrożna z zestawem przetworników obejmującym wspomniany już 8-calowy woofer, dwa przetworniki średniotonowe 5,25 cala oraz 1-calowy tweeter. Głośniki surround S-20 wyposażone są w mniejszy, 4,5-calowy przetwornik nisko-średniotonowy oraz 1-calowy tweeter. Dwudrożny głośnik centralny posiada dwa 4,5-calowe przetworniki umieszczone po bokach 1-calowego tweetera.

Dołączona do zestawu dokumentacja jest dość skromna (np. nie wyszczególnia wymiarów poszczególnych driverów), znajdziemy tam jednak informację, że nominalna impedancja wszystkich głośników Avanto wynosi 4?, więc przed zakupem warto sprawdzić, czy posiadany amplituner poradzi sobie z takim obciążeniem.

Konfiguracja systemu Avanto 5.0 HTS jest łatwiejsza niż w przypadku klasycznego systemu 5.1, gdyż nie musimy konfigurować subwoofera. A zatem wszystko, co musimy zrobić, to podłączyć kable, a układ zwrotnicy automatycznie odseparuje niskie częstotliwości i przekaże je do wooferów.

Powrót do korzeni

I tak oto dochodzimy do najważniejszej kwestii: jak system Avanto radzi sobie bez dedykowanego subwoofera? Okazuje się, że bardzo dobrze.

Testowaliśmy je w towarzystwie świetnego do amplitunera Onkyo TX-NR818 (recenzja w wydaniu cyfrowym nr. 1/12). Po odpaleniu płyty Blu-ray z najnowszym "Batmanem" frontowe podłogówki wypełniły pomieszczenie dynamicznym dźwiękiem z zaskakująco muskularnym basem. Nawet w tak epickich scenach, jak eksplodujący stadion odgłosy wybuchów charakteryzują się przekonującą głębią. Ani przez moment nie przeszła mi przez głowę myśl, że przydałoby się więcej basu. System Avanto potrafi zejść bardzo nisko i bez problemu wydobyć basy podkreślające dynamizm scen akcji. Czasami można wręcz było odnieść wrażenie, że tego basu jest? nieco za dużo. Kiedy akcja nabiera rozmachu, bardzo dynamiczne woofery mogą zagłuszyć pozostałe kanały, a brak regulacji poziomu i punktu odcięcia utrudnia pełną integrację niskich tonów. Tak więc problemem systemu Avanto nie jest wcale brak najniższych składowych pasma, a kwestia regulacji jego ilości. Szybkie transjenty, jak np. odgłosy wystrzałów, są solidne i mocne, ale brakuje im nieco zwinności i spójności, jaką mogą zapewnić wysokiej klasy subwoofery aktywne. Z drugiej strony warto zauważyć, że pasywne woofery mają małe szanse, aby dorównać dedykowanym aktywnym subwooferom, zaprojektowanym specjalnie z myślą o reprodukowaniu efektów basowych. Dlatego też już samo to, że brzmienie systemu Avanto zaledwie w niewielkim stopniu ustępuje brzmieniu kompletnego systemu 5.1, należy uznać za duży sukces i imponujące osiągnięcie.

Nie tylko bas

Zresztą nie tylko basem żyje ten system. Przede wszystkim w scenach akcji oferuje dynamiczny i pełen werwy dźwięk, który wypełnia całe pomieszczenie i rozpościera przed nami szeroką sceną dźwiękową pełną efektów. Staranne dopasowanie głośników surround i głośnika centralnego sprawia, że charakter brzmienia nie zmienia się, kiedy dźwięk wędruje między kanałami. Twórcom tych kolumn udało się uniknąć ostrości i chropowatości średnicy oraz wysokich tonów nawet przy dużej głośności. Dlatego też niezwykle emocjonująca scena katastrofy samolotu, kiedy Bane porywa Dr Pavela, dostarcza niezapomnianych przeżyć. Przeraźliwe dźwięki rozdzieranej blachy, ogłuszające eksplozje i orkiestrowy podkład muzyczny z potężnymi dźwiękami kotłów sprawiają, że wszystko robi ogromne wrażenie. Jednocześnie słychać też brzęk tłukącego się szkła, a głos Bane'a pozostaje wyrazisty i klarowny, jakby stał on tuż obok nas. Wynika to po części ze świetnej jakości głośnika centralnego, który realistycznie reprodukuje wszystkie dialogi.

Brzmienie systemu Audio Pro charakteryzuje się dużą szczegółowością, zapewniając tym samym bogaty i pełen subtelnych tekstur dźwięk wielokanałowy. Dlatego właśnie tak wyraźnie słychać odgłos miażdżonej trawy pod kołami furgonetki w scenie poprzedzającej wspomnianą już katastrofę samolotu. Tak doskonałe oddanie nawet ledwie słyszalnych odgłosów tła sprawia, że film staje się jeszcze bardziej wciągający.

Pasywna agresja

Co więc wykazał nasz test? No cóż, system Audio Pro to propozycja zdecydowanie warta rozważenia. Wszyscy ci, którym zależy przede wszystkim na wypełniającym całe pomieszczenie, dynamicznym dźwięku z pewnością przekonają się do Avanto 5.0 HTS.

Świetna dynamika zapewnia mocne przeżycia przy oglądaniu filmów akcji, a wyraziste dialogi i ogromna szczegółowość przewyższają to, czego należałoby oczekiwać po systemie w tym przedziale cenowym. Basu wcale nie brakuje, ale trzeba uczciwie powiedzieć, że pasywne woofery zastosowane w tych kolumnach nie zapewnią takiej zwinności i precyzji w basie jak dodatkowy subwoofer aktywny. Jeśli ktoś z jakichś powodów nie chce lub nie może pozwolić sobie na dodatkową skrzynkę w pokoju, to zestaw Avanto 5.0 HTS może być idealnym rozwiązaniem. Dodatkowym atutem recenzowanego systemu jest jego atrakcyjne wzornictwo. Wyróżnia się na tle konkurencji, prezentując się w niezwykle stylowy sposób. Dlatego z pewnością warto się nim bliżej zainteresować i wpisać go na listę kandydatów do zakupu. Dodatkową zachętą może być znakomity stosunek jakości do ceny.

Werdykt: Audio Pro Avanto 5.0 HTS

★★★★½ Brzmienie systemu Audio Pro charakteryzuje się dużą szczegółowością, zapewniając tym samym bogaty i pełen subtelnych tekstur dźwięk wielokanałowy