Xavian Neox 2

Xavian Neox 2

Model Neox 2 zachowują klimat brzmienia monitorów Xavian Neox 1, ale dodają do tego wolumen i obszerność dźwięku typowe dla konstrukcji podłogowych

  • Data: 2015-07-13

Neox to pierwsza seria po gruntownej przebudowie oferty tego czeskiego producenta. Wyraźnie pokazuje ona kierunek działania, jaki ostatnio obrał szef firmy Roberto Barletta. Zarówno monitory, jak i podłogówki reprezentują klasyczny i wysmakowany styl wzorniczy, jakim ta marka zasłynęła już wiele lat temu. W przypadku serii Neox mamy więc powrót do korzeni. Prostopadłościenne obudowy perfekcyjnie wykończone naturalną okleiną drewnianą sprawiają przyjemne wrażenie, ale też dodają kolumnom ekskluzywnego charakteru. Ale ten fakt nikogo nie powinien dziwić, gdyż Xavian od początku działalności przykłada wielką wagę do detali, a szef tej znanej europejskiej marki jest z pochodzenia Włochem, a jak wiadomo to właśnie ten kraj słynie ze szczególnego zamiłowania do sztuki, co znajduje ujście w wielu dziedzinach życia. Tak więc Xavian nie wziął się znikąd i jest to marka, która od lat solidnie pracuje na dobrą renomę.

Seria Neox pod względem ilości modeli jest dość skromna, ale taki był zamysł Roberto Barletty. W jej skład wchodzą zarówno średniej wielkości konstrukcje podstawkowe, jak i zespoły głośnikowe znacznie większego kalibru. Poza tym, czeski producent nie zapomniał również o miłośnikach instalacji wielokanałowych. Bazując bowiem na kolumnach podłogowych Neox 2 oraz podstawkowych Neox 1 i uzupełniając je o kolumnę centralną Neoxc 1 oraz aktywny subwoofer Neoxs 1, można zbudować pełnowartościowy, wysokiej klasy zestaw wielokanałowy. Tak więc miłośnicy muzyki i kina domowego mogą używać modelu Neox 2 do odsłuchu stereo, ale też jako przednie kolumny w instalacji wielokanałowej. Możliwości jest sporo, a seria Neox zapewnia jednolite wzornictwo i jednorodne brzmienie, co z punktu widzenia purystów jest bardzo ważne.

Zwarta konstrukcja

Neox 2 są smukłymi podłogowymi zespołami głośnikowymi, pracującymi w konfiguracji dwuipółdrożnej. Oznacza to, że typowy dwudrożny układ głośnikowy został bezpośrednio przejęty z podstawkowego modelu Neox 1 i uzupełniony o dodatkowy głośnik niskotonowy, poszerzający i wzmacniający pasmo niskich tonów. Skrzynki tych czeskich kolumn na tle dużo większych konstrukcji nie imponują gabarytami, lecz nie o to tutaj chodziło ? konstruktorowi zależało na lekkich w formie klasycznych obudowach, gwarantujących jednocześnie spore możliwości w zakresie nagłośnienia różnej wielkości pomieszczeń. W tej zwartej i solidnej konstrukcji zastosowano dwa stożkowe przetworniki pracujące w paśmie basu (wspólnie odtwarzają one pasmo częstotliwości w zakresie 42Hz?250Hz), więc mimo stosunkowo niewielkich gabarytów Neox 2 mogą pochwalić się dosyć wydajnym duetem głośnikowym, skutecznie odtwarzającym zakres niskich tonów, co ma naturalnie niebagatelny wpływ na możliwości nagłośniania pomieszczeń o różnej kubaturze. O ile małe Neox 1 miały już ograniczenia co do zdolności do nagłaśniania większych pomieszczeń (mimo że ich bas schodzi fenomenalnie nisko), o tyle podłogowe Neox 2 zapewniają pod tym względem dużo większe pole manewru. Poza tym dzięki zainstalowaniu w skrzynkach dodatkowego głośnika niskotonowego wspomagającego pracę kolumn w paśmie niskich tonów Neox 2 w stosunku do Neox 1 zyskały na efektywności ? wartość ta wzrosła z 86dB do aż 89dB, co jest przyzwoitym wynikiem. Te kolumny dzięki wyższej efektywności są w stanie wykrzesać z siebie dźwięk o większym ciśnieniu akustycznym niż było to w przypadku Neox 1 przy tym samym poziomie mocy podawanej ze wzmacniacza. Przekłada się to na zdolność do nagłośnienia większych pomieszczeń, ale sprawia też, że wzmacniacz napędzający owe kolumny będzie musiał włożyć w to mniej wysiłku. Tak jak w przypadku testowanego wcześniej modelu Neox 1, teraz również mamy do czynienia ze stolarką najwyższej jakości ? obudowy wykończono starannie położonym i obrobionym fornirem. Naturalna okleina dla zachowania charakterystyki rysunku poszczególnych słojów została potraktowana cieniutką warstwą bezbarwnego satynowego lakieru, co tylko dodaje skrzynkom uroku i szlachetności. Wewnątrz skrzynię podzielono na trzy niezależne komory. Dolna jest zamknięta i niewykorzystywana przez żaden z głośników, natomiast pozostałe dwie, w których pracują głośniki stożkowe, są wentylowane aluminiowymi tunelami układu bas-refleksu. Dwie niezależne komory pozwalają konstruktorowi na precyzyjniejsze dostrojenie tuneli rezonansowych, a tym samym zmuszenie głośników do pracy w określonych warunkach, dzięki czemu istnieje szersze pole manewru do uzyskania konkretnej charakterystyki brzmienia, zwłaszcza w paśmie basu. Zarówno komora stożka nisko-średniotonowego, jak i niskotonowego tłumione są obficie za pomocą gąbki, ale z zachowaniem wolnej przestrzeni dla prawidłowego przepływu mas powietrza między membraną głośnikową a tunelem rezonansowym. Dzięki temu, że skrzynie podzielono na trzy odrębne komory za pomocą wklejonych poprzecznie płyt MDF, zyskały one na sztywności ? tym samym w mniejszym stopniu podbarwiają one fale akustyczne reprodukowane przez przetworniki. Jeśli chodzi o wykonanie, to równie wysoką staranność można zaobserwować w obszarze konstrukcji poszczególnych elementów i ich montażu. Zwrotnicę podzielono na dwie oddzielne płytki drukowane, z których jedną ulokowano w górnej komorze dwudrożnego układu, a drugą w komorze woofera odtwarzającego wyłącznie bas. Spora indukcyjność cewki wymagana w filtrze stożka pracującego do zaledwie 250Hz została uzyskana dzięki nawinięciu grubego miedzianego drutu na walcowy rdzeń ze sproszkowanego żelaza. Z kolei w równoległym filtrze użyto wysokiej klasy polipropylenowy walcowy kondensator. Również w drugim filtrze dzielącym pasmo między tweeter a stożek nisko-średniotonowy użyto elementów wysokiej jakości, co ma niebagatelny wpływ na jakość dźwięku. Okablowanie jest lutowane zarówno do zwrotnicy, jak i zaczepów głośnikowych, co świadczy o staranności montażu nawet w najmniejszych detalach. Kolumny wyposażono naturalnie w regulowane kolce oraz podkładki, co pozwala na ich precyzyjne wypoziomowanie niezależnie od materiału, z jakiego wykonano podłogę w pokoju odsłuchowym. Celulozowe głośniki stożkowe dostarczył znany i renomowany producent Scan-Speak ? wyprodukowano je według wytycznych Xaviana. Natomiast miękką impregnowaną kopułkę wysokotonową wyprodukowano we Włoszech.

Bliższe monitorom?

Neox 2 są naturalnie rozwinięciem podstawkowych kolumn Neox 1, co powoduje, że w brzmieniu tych obydwu modeli słychać wiele podobieństw. Wyraźnie widać na przykładzie tych dwóch konstrukcji, że Roberto Barletta chciał zachować zarówno charakter, jak i świetną homogeniczność brzmienia bardziej typowe dla monitorów. Dlatego też wiele cech konstrukcyjnych zastosowanych w kolumnach Neox 2 bliższych jest monitorom niż klasycznym podłogowym zespołom głośnikowym. Zastosowano przede wszystkim bardzo zbliżoną objętość komory, w której pracuje niskotonowy przetwornik, do tej, jaką dysponuje model Neox 1. Po prostu wygląda to tak, jakby do modelu Neox 1 dołożono taką samą drugą kolumnę z podobnej wielkości skrzynką, ale wyposażoną nie w dwudrożny układ, ale sam przetwornik niskotonowy. W rezultacie, w przypadku Neox 2 konstruktorowi udało się zachować wiele cech brzmienia typowych dla Neox 1, ale jednocześnie zasięg kolumn do nagłośnienia większych pomieszczeń znacznie się poprawił. To bardzo sprytny zabieg, bowiem wielu miłośników monitorowego brzmienia po odsłuchaniu kolumn Neox 2 będzie bardzo pozytywnie zaskoczonych. Neox 2 imponują zwartością dźwięku, a słychać to nie tylko na przykładzie spójnie ze sobą połączonych głośników odtwarzających pasmo średnich i wysokich tonów, ale przede wszystkim w zakresie basu. Konstruktorzy najczęściej robią tak, że mając do dyspozycji znacznie większe podłogowe skrzynki, starają się wykorzystać jak największą objętość wewnętrzną komór, w których mają pracować przetworniki niskotonowe ? im większa komora, tym woofer jest w stanie niżej zejść z pasmem basu. Ale nie ma róży bez kolców i łatwo można wpaść w pułapkę, ponieważ stosowanie większych objętości skrzyń wiąże się ze spadkiem zdolności głośnika do odpowiedzi impulsowej, a więc pogarsza się dynamika basu i jego konturowość. Zdolni konstruktorzy potrafią znaleźć jednak złoty środek i wyważyć te dwie zależności tak, że pracujące w większych (ale nie przesadnie dużych) komorach głośniki mają i niezłą dynamikę, i nisko schodzący bas. Natomiast jeśli idzie o Neox 2, to Roberto Barletta poszedł nieco inną drogą, ponieważ zależało mu na uzyskaniu z tych kolumn bardziej zwartego i konturowanego basu niż samej jego głębi. Owszem, testowane Xaviany wcale nie pozostawiają niedosytu związanego z basem, z drugiej jednak strony wiele podobnych gabarytowo konstrukcji wyprodukowanych w Czechach na przestrzeni ostatnich kilku lat mogło się pochwalić basem o niższym zasięgu. Co jednak nie zmienia faktu, że model Neox 2 jest pod względem charakterystyki niskich tonów po prostu fenomenalny. Są to przecież podłogowe kolumny mające moc w basie, ale jednocześnie zakres niskich tonów nie rozłazi się i zawsze trzyma każdy dźwięk w ryzach, niezależnie od tego z jakim materiałem muzycznym przyjdzie tym czeskim podłogówkom pracować. Słuchając muzyki jazzowej, a głównie cudownych gitarowych klimatów w wykonaniu Pata Metheny?ego, dotarło do mnie, że Neox 2 dysponują fantastycznie zwartym i konturowym basem, ale o wolumenie godnym już kolumn podłogowych. W utworze ?The Roots Of Coincidence? z albumu ?Imaginary Day? brzmienie linii basowej cechowało się synergicznym i zdyscyplinowanym przekazem, co wprawiło mnie w zachwyt, bo z drugiej strony nie pamiętam podłogowych kolumn w tej cenie, cechujących się tak wzorowo odtwarzaną linią basu. Jednocześnie Xaviany nie należą do kolumn bijących rekordy dynamiki, jak na przykład zespoły głośnikowe wytwarzane przez JBL czy Klipsch, ale z drugiej strony energiczność basu idealnie pasuje do ogólnej koncepcji brzmienia w całym paśmie. Czeski producent dał się już poznać jako producent kolumn o klasycznym, wysmakowanym wzornictwie i wspaniałym brzmieniu, które ma nas rozpieszczać, a nie szokować. I takie są właśnie nowe Neox 2, z tą tylko różnicą, że mocno nawiązują do monitorowego stylu brzmienia, co naturalnie ma przełożenie na bardziej homogeniczny i zwarty dźwięk niż w większości podłogowych kolumn w tej cenie. Naturalnie pewne niedostatki w głębi basu odczuć mogą miłośnicy dużych składów symfonicznych czy bardzo niskich pomruków basowych w muzyce elektronicznej, ale z drugiej strony takie gatunki jak pop, a nawet rock czy przede wszystkim jazz wypadają za pośrednictwem Neox 2 bardzo dobrze. Mamy wrażenie, że dźwięk jest wtedy kompletny i niczego mu nie brakuje, jeśli chodzi o skalę czy szerokość odtwarzanego pasma częstotliwości. Neox 2 dodają jednak do muzyki coś od siebie - tę swego rodzaju gładkość, dźwięczność i bogatą barwę, z jaką miałem do czynienia, testując monitory Neox 1. Obydwa modele tych czeskich kolumn prezentują wysublimowaną estetykę brzmienia, dzięki czemu brzmienie żywych instrumentów, takich jak skrzypce, wiolonczela czy nawet gitara akustyczna lub trąbka, wypada naturalnie, ale jednocześnie bez tandetnego efekciarstwa i dodawania do ich dźwięku jakichś ozdobników, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów. Miękka kopułka wysokotonowa w połączeniu z celulozowymi stożkami płynnie uzupełnia brzmienie w zakresie wysokich tonów i ładnie je rozciąga aż po samą górę tak, że miłośnicy subtelnych muśnięć w talerze perkusyjne czy też złożonego i bogatego brzmienia klawesynu również powinni być zadowoleni ze specyfiki brzmienia Neox 2, mimo że nie są to do bólu precyzyjne kolumny, tak jak zresztą Neox 1. Góra pasma wydaje się pod względem zasięgu nieograniczona, ale jednocześnie nie wybija się nachalnie ponad to, co usłyszymy w średnim czy niskim zakresie częstotliwości ? wyraźnie słychać, że konstruktorowi tych kolumn zależało przede wszystkim na osiągnięciu zrównoważonego balansu tonalnego bez dominacji któregokolwiek z zakresów.

Podsumowanie

Neox 2 są podłogowymi, dwuipółdrożnymi konstrukcjami, ale mimo wszystko dźwiękowo jest im bliżej do dwudrożnych monitorów niż podłogowych, bardziej rozbudowanych kolumn, zwłaszcza jeśli zestawimy je z zespołami głośnikowymi wielu innych producentów. Kolumny podłogowe o tak zwartym, organicznym i przede wszystkim synergicznym brzmieniu, zwłaszcza w tej cenie, należą jednak do rzadkości ? można je wręcz uznać za prawdziwy rarytas. Miłośnicy monitorowego brzmienia chcący przenieść taki styl prezentacji muzyki do większych pomieszczeń z pewnością powinni zwrócić uwagę na te czeskie wolnostojące konstrukcje, zwłaszcza że do ich napędzania nie trzeba stosować muskularnych tranzystorów. Mimo to są stosunkowo wymagające, jeśli chodzi o dobór elektroniki, co jednocześnie świadczy o ich klasie ? jednym słowem jeśli chcecie uzyskać bardzo dobre brzmienie, koniecznie trzeba będzie zastosować jakąś dobrą konstrukcję z grona wzmacniaczy ze średniego pułapu cenowego. Neox 2 świetnie zabrzmiały zarówno z Heglem H80, jak i kilkoma innymi tranzystorami. Jeśli chodzi o lampy, to tutaj skłaniałbym się raczej ku amplifikacjom dysponującym co najmniej 40 watami na kanał. Aczkolwiek w połączeniu z Lebenem CS-300F w pokoju o powierzchni 18 metrów kwadratowych udało mi się uzyskać całkiem satysfakcjonujące poziomy głośności. Neox 2 budują czytelną i dobrze zorganizowaną scenę dźwiękową, ale zdecydowanie bardziej skupiają się na pierwszym i drugim planie, co tylko potęguje poczucie obcowania z muzykami niczym na żywo, jakbyśmy siedzieli w pierwszym rzędzie. Xavian wypuścił na rynek dobrze brzmiącą serię kolumn, a do tego prezentującą się wręcz nienagannie, co z pewnością docenią miłośnicy najwyższej jakości stolarki.

Werdykt: Xavian Neox 2

★★★★★ Jedna z najlepszych konstrukcji Xaviana; zjawiskowe brzmienie cechuje się wieloma atrybutami monitorowego brzmienia